تبلیغات
تو و من - مدیریت غلط كارفرمایان استرس زاست

تو و من

چهارشنبه 29 اردیبهشت 1389

مدیریت غلط كارفرمایان استرس زاست

نویسنده: faryad ras   طبقه بندی: مدیریت، 

استرس قسمت طبیعى زندگى ماست، اما اگر بیش از حد مجاز باشد، ممكن است به صورت بیمارگونه جلوه كند و زندگى فرد را به خطر اندازد. داشتن استرس كم مى تواند با به وجود آوردن انگیزش شغلى و بهبود عملكرد افراد، مثبت و سازنده عمل كند، ولى در صورتى كه استرس فرد زیاد باشد، نه تنها با اضطراب و افسردگى همراه خواهد بود، بلكه موجب بروز بیمارى هاى جسمى مانند حملات قلبى، زخم معده و سكته مى شود.
تغییرات ساختارى، زمینه هاى متغیر اجتماعى و شغلى و عرضه فناورى هاى جدید همه در فرایند افزایش استرس شغلى دخالت دارد. استرس شغلى دومین علت غیبت كاركنان از محیط كار است. مطالعه اى در آمریكا نشان مى دهد كه ۲۹ درصد افراد، سطوح متفاوتى از استرس شغلى را تجربه كرده اند. همچنین برآورد شده است كه در بریتانیا سالانه حدود ۴۰ میلیون روز كارى به علت استرس افراد به هدر مى رود. این امر هزینه سنگینى را بر جوامع وارد مى كند، به طورى كه اتحادیه اروپا سالانه هزینه اى معادل ۲۰ میلیارد یورو به علت غیبت شغلى ناشى از استرس زیان مى بیند. معمولاً افرادى كه به علت استرس شغلى بالا غیبت طولانى مدت از محیط كار خود دارند، قادر نیستند به محیط كار خود برگردند.
علائم وجود استرس
* علائم جسمانى - از جمله خستگى مفرط، سردرد، بى خوابى، تعریق
* علائم روانى - از جمله خشم پذیرى، افسردگى، ناتوانى در تمركز
* علائم رفتارى - از جمله كم تحملى، عملكرد ضعیف شغلى
بیشتر افراد خواهان كاهش استرس خود هستند، ولى نمى دانند باید چه راهكارهایى را به كار گیرند تا سطح استرس خود را كاهش دهند. در ادامه برخى از راه هاى كاهش استرس كه متخصصان حوزه روان مطرح مى كنند، آمده است:
* همواره مثبت فكر كنید
نحوه تفكر شما درباره شرایط و وضعیت هاى گوناگون بر واكنش شما به محیط و شرایط مختلف تأثیر زیادى مى گذارد. اگر شما بتوانید وضعیت ها و شرایط را مثبت ارزیابى كنید، قادر خواهید بود سطح استرس خود را كاهش دهید. اما اگر افكار منفى داشته باشید، سطح استرس در شما افزایش مى یابد و در نتیجه به بدن خود آسیب مى رسانید.
* مهارت هاى جدیدى بیاموزید
گاهى اوقات یادگیرى یك مهارت جدید مى تواند در كاهش استرس به شما كمك كند. براى مثال یاد بگیرید چگونه به خواسته هاى همكاران، اعضاى خانواده تان و دوستان با اعتماد به نفس و با جرأت پاسخ دهید، بدون این كه موجب ناراحتى آنها و افزایش استرس در شما شود.
*مهارت مدیریت زمان را فراگیرید
مدیریت زمان موجب مى شود تا شما از وقت تان بخوبى استفاده كنید و در نتیجه استرس ناشى از كمبود وقت را كاهش دهید.
* مهارت هاى حل مسئله را در خود افزایش دهید
این امر به شما در یافتن راه حل هاى مناسب براى برخورد و رویارویى با وقایع استرس زا كمك مى كند.
* تغییرات مثبتى را در سبك زندگى تان به وجود بیاورید
* به طور مرتب ورزش كنید
براى مثال پیاده روى یا شنا كردن به آرامش روانى شما كمك مى كند.
* از تكنیك هاى ایجاد آرامش استفاده كنید
براى مثال نفس عمیق كشیدن و شل كردن عضلات به كاهش استرس كمك مى كند.
* زمانى را براى فعالیت هاى لذت بخش و آرامش بخش اختصاص دهید
* با اعضاى خانواده و دوستان صحبت كنید تا حمایت عاطفى مناسب را دریافت دارید
* غذاهاى مغذى و نیروبخش مصرف كنید
* خواب كافى داشته باشید
برخى از عوامل استرس زاى شغلى ناشى از محیط كار نامطلوب و مدیریت غلط رئیسان و كارفرمایان در محیط كار است. این موارد از جمله استرس زاهایى است كه در محیط كار وجود دارد و منجر به استرس شغلى در افراد مى شود: وجود سر و صداى زیاد در محیط كار، شیفت هاى كارى نامناسب، خواسته هاى متضاد شغلى از كاركنان و نبود نور كافى.
بنابراین لازم است مدیریت محیط كارى نكاتى را براى كاهش استرس كاركنان به كار گیرد. براى مثال:
* شرایط فیزیكى محیط كار باید بهبود یابد. براى مثال درجه حرارت یا نور باید متناسب با شرایط و نیاز كاركنان باشد. همچنین نباید تعداد كاركنان از حد مجاز تجاوز كند و فاصله شخصى بین كاركنان رعایت شود.
* كیفیت هوا در محل كار باید با استفاده از تهویه هواى مطلوب بهبود یابد.
* برنامه ها و وظایف محوله به كاركنان باید متناسب با استعدادها، مهارت ها و توانایى هاى كاركنان باشد تا آنها دچار استرس نشوند.
* باید فرصت هایى براى كاركنان فراهم شود تا در تصمیمات سازمان كه به نوعى به آنها مربوط مى شود، شركت كنند. البته باید به این امر توجه داشت كه واگذارى تصمیم گیرى در امور، متناسب با تخصص ها و توانایى هاى كاركنان باشد، به طورى كه به مدیریت لطمه نزند.
* خواسته هاى خود از كاركنان و وظایف محوله به آنها را به صورت آشكار و واضح مطرح كنند تا كاركنان با ابهام شغلى مواجه نشوند. انسان ها دوست دارند كه یك محیط كارى روشن، صریح و غیر مبهم داشته باشند. مطالعات نشان مى دهد كه عواملى مانند وضوح شغلى و مشخص بودن شغل رابطه مثبتى با كاهش استرس كاركنان دارد.
* مدیریت باید فضا و جوى صمیمى را به وجود بیاورد تا كاركنان راجع به مشكلات و ناراحتى هاى خود راحت تر با آنها صحبت كنند.

نظرات() 
janelvanbogelen.wordpress.com
سه شنبه 17 مرداد 1396 07:41 ق.ظ
For newest news you have to visit web and on web
I found this website as a finest web page for newest updates.
Foot Problems
شنبه 14 مرداد 1396 08:15 ب.ظ
When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added"
checkbox and now each time a comment is added I get several emails with the same comment.
Is there any way you can remove people from that service?

Bless you!
What do you do for Achilles tendonitis?
یکشنبه 8 مرداد 1396 12:23 ق.ظ
This paragraph presents clear idea for the
new users of blogging, that actually how to do running a blog.
Rosemarie
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:21 ب.ظ
Yesterday, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to
see if it can survive a 40 foot drop, just so she can be a youtube sensation.
My iPad is now destroyed and she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!
BHW
جمعه 18 فروردین 1396 09:20 ب.ظ
Thanks very interesting blog!
manicure
چهارشنبه 16 فروردین 1396 08:53 ق.ظ
Hello! I realize this is kind of off-topic however I needed to ask.
Does running a well-established blog like yours require a large amount
of work? I'm brand new to operating a blog however I do write in my
journal every day. I'd like to start a blog so I can easily share my experience and
feelings online. Please let me know if you have any kind of suggestions or tips
for brand new aspiring bloggers. Thankyou!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :